86

Precisiewerk aan slagaders BP

In de Rotterdamse haven werkt A.Hak Industrie aan het inspecteerbaar ('piggable') maken van de hoofdaanvoerleidingen van de BP Raffinaderij Rotterdam (BPRR). Deze 'slagaders' van BP vervoeren ruwe olie van de Maasvlakte Olie Terminal (MOT) naar de raffinaderij.

De twee 42” leidingen zijn zo belangrijk omdat ze de hoofdaanvoer van ruwe olie naar de raffinaderij vormen. Ze zijn in de jaren zeventig aangelegd in een zinker onder het Beerkanaal, zo’n 25 meter onder het wateroppervlak. Aan de westoever komen de leidingen omhoog op het terrein van het Loodswezen. Daar zijn de leidingen voorzien van een T-stuk waarna ze hun route vervolgen langs de kade van het kanaal in de richting van BPRR.
Dit T-stuk maakt het onmogelijk om de leidingen over de volledige lengte te inspecteren. De intelligent ‘pig’, een apparaat vol elektronica dat door de buis gaat om deze te inspecteren, kan de scherpe draai in het T-stuk niet maken. De T-stukken worden daarom vervangen door ruime bochten, waarna de leidingen wel inspecteerbaar ofwel ‘piggable’ zullen zijn.

Loodswezen

BPRR volgt de vorderingen van A.Hak Industrie op de voet. Tijdens de werkzaamheden mag de toevoercapaciteit vanuit de MOT niet verminderen. Er moet dus altijd een leiding in gebruik blijven. Ook met de ‘buren’, het Loodswezen, worden gedurende het project nauwe contacten onderhouden.

De leidingen liggen deels onder het helikopterplatform van het Loodswezen. De helikopter wordt ingezet bij de binnenkomst van schepen in de haven maar ook voor reddingswerkzaamheden. Om ervoor te zorgen dat de heli in gebruik kan blijven is het platform 70 meter verplaatst. Wanneer de helikopter wordt ingezet, gelden de luchthavenregels en wordt het werk even stilgelegd.

 

 

 

We hebben momenteel 86 vacatures online!

Bekijk ze allemaal. Misschien zit er wat leuks voor je tussen of voor iemand die jij kent.

Bekijk de vacatures