Laat zien wat je bedoelt en onderbouw waarom het onmisbaar is
Eveline Dijkers, manager marketing en communicatie A.Hak, geeft een scherp beeld van de uitdagingen voor communicatieprofessionals in de onshore wereld. De grootste uitdaging? Het vasthouden van de koers terwijl de waan van de dag altijd een flinke wissel trekt.
De functie van managers communicatie in de groot aannemerij wint aan belang, ze bevinden zich in een uiterst turbulente omgeving. De druk op communicatieafdelingen is groot en vraagstukken zijn vaak omvangrijk. Met beperkte resources moet grote impact worden gerealiseerd. Eveline heeft in haar team twee medewerkers en werkt nauw samen met specialisten.
“Naarmate vraagstukken complexer worden, is communicatie en ‘teaming’ essentieel. In de aannemerij is marketing en communicatie vaak een kleine afdeling waar de verzoeken van collega’s blijven binnenstromen. Onmogelijk? Nee, maar het vereist wel van de manager dat je de ‘balancing act’ beheerst en de relatie met alle partners goed houdt.”
Van traditioneel naar out of the box
In de onshore business is veel gebaseerd op wederzijds vertrouwen van aannemer naar klant. Om te voorkomen dat er te veel gebaseerd is op de relatie, wil je ook dat het corporate merk stevig staat. Eveline: “Onze reputatie is gelukkig heel sterk en daar kun je als merk op doorbouwen. Binnen de organisatie ben ik een voortrekker op het gebied van marketing en communicatie. Marketing is in de aannemerij nog steeds vrij traditioneel met beurzen en personeelsbijeenkomsten. Mijn boodschap aan het MT is: Houd de traditionele waarden vast, maar ga tegelijkertijd ook vaker out of the box.”
A.Hak staat in de top 25 van grootste aannemers van Nederland. Het bedrijf groeit hard en presteert goed. De wind zit in de zeilen met de water- en energietransitie, maar dat neemt niet weg dat we ook zelf elke dag het beste moeten laten zien.
Van print tot een TikTok-award
A.Hak is een goede werkgever voor de mensen, werkt met duurzaam materiaal en realiseert fotogenieke projecten. En dat laten we zien ook. Eveline: “De boodschap aan mij vijf jaar geleden was: ‘je mag alles veranderen behalve het logo.’ We zijn van papier naar 100% digitaal gegaan met online magazines, campagnes en een boost op social media. Geloof mij, de directie moest hier behoorlijk aan wennen. Ze waren bang het traditionele personeelsblad los te laten en eerlijk is eerlijk; onze A.Hak campagnes zijn behoorlijk out of the box. De mentaliteit hier is “doe maar normaal”. Dan kom ik aan met een andere boodschap: we moeten juist wél laten zien hoe cool we zijn en buiten onze comfortzone gaan.”
Zeker de eerste social media campagne van A.Hak was meteen het diepe in met dansende mannen op Tiktok-beats op een werk van A.Hak. Eveline: “Ik vond het zelf ook spannend. Zou dit goed worden ontvangen?” Het bleek voor de employerbranding van A.Hak de springplank naar succes. Dit najaar leverden de online campagnes A.Hak een Grand Prix social media Award op. Eveline zegt lachend: “Ik had totaal niet verwacht dat we zouden winnen, dus ik zat die avond gewoon thuis op de bank. Maar direct na het winnen van de Award kwam de impact en zagen we dat dit een grote waardering is voor ons merk. Daar mogen we als team en als bedrijf echt trots op zijn.”
Hoe blijft je (H)actueel?
Het zoekgedrag van onze doelgroep is sterk veranderd. Dat zie je en dat merk je. Ai wordt steeds belangrijker, onbewust gebruikt iedereen dit al. ChatGPT is razendsnel een nieuwe zoekmachine geworden. Eveline vertelt: “Wij zien dat social media vooral onder jongeren als zoekmachine wordt gebruikt. Op de socials zoeken de jongeren naar merken, bedrijven, vacatures en inspiratie. Zeker voor employer branding zijn de socials: TikTok en Insta leading. Onze campagnes volgen elkaar continu op, om je merk in de breinpositie te houden moet je vaak vernieuwen.”
Hou het spannend, grappig, actueel en blijf verrassen. Als we ons werkgeversmerk blijven verbeteren en nieuwe medewerkers bereiken, dan zijn we aan het winnen. Eveline besluit: “Ook voor onze mensen op het werk is het uitdagend om aan campagnes mee te doen. In al onze “reclames” werken we met échte Hakkers, dit is een essentieel onderdeel van onze succesfactor. Dit blijven we ook in 2025 doen.”
"Ik vind het werk voor A.Hak echt mooi, elke dag ga ik met een trots gevoel aan het werk. Als klein meisje ging ik met mijn vader al mee naar het werk, het liefst maritiem of industrie; schepen kijken en fabrieken zien. De aannemerskant van on- en offshore heeft me altijd getrokken; een mannenwereld, no-nonsense, technisch hoogwaardig en vol uitdaging."
Eveline Dijkers
Het geheim van de professional
Je moet slim handelen. Anderen erbij betrekken. Maar ook leiderschap tonen en het management blijven inspireren. Eveline: “Communicatieprofessionals waar ik het meest van onder de indruk ben, hebben één ding gemeen: ze zijn inspirerend. Ze hebben een visie, zijn gedisciplineerd, maar vooral weten ze te enthousiasmeren, te boeien en verbinding te maken. Intern en extern.
“Uit eigen ervaring weet ik inmiddels, de relatie met de algemeen directeur moet ijzersterk zijn. Spannende stappen wil je goed kunnen uitleggen met voorbeelden. Elke directeur heeft weinig tijd en soms heb je ook te maken met een generatiekloof. Laat zien wat je bedoelt en onderbouw waarom het onmisbaar is voor het merk.”