Teamprestatie zorgt voor vlekkeloze intrekoperatie
Instabiele grondlagen, een complexe uitlegstrook en een drukke binnenstedelijke omgeving maakten van de kruising van de Beneden-Merwede een ‘special’, zegt projectmanager Michiel Houdijk. “Maar als je écht iets speciaals wil, dan kom je met A.Hak wel verder.” Over hoe een teamprestatie leidde tot een vlekkeloze intrekoperatie in Sliedrecht.
De intrekoperatie van de 1200 meter staal-in-staalleiding voor opdrachtgever HVC trok afgelopen zomer veel bekijks. En terecht. Alleen al de uitlegstrook, die vanaf station Sliedrecht onder de A15 en met een S-bocht onder het spoorwegviaduct liep, was het resultaat van een knap staaltje engineering. Negentien kranen konden de streng zo op behendige wijze naar het uittredepunt begeleiden.
Minder zichtbaar voor het publiek was de dynamiek rondom de boring zelf, blijkt uit de woorden van Michiel Houdijk, projectmanager bij A.Hak. In een bouwteam samen met HVC en ingenieursbureau Rotterdam Engineering dacht A.Hak een ontwerp uit om een aanvoer- en retourleiding tussen het afvalbedrijf in Dordrecht en het warmtenet in Sliedrecht te realiseren.
Op de lijn
Twee boringen over 1.200 meter, met een afstand van slechts 5 meter ten opzichte van elkaar. “De grote vraag was: kunnen we sturen op de lijn die we beoogd hebben?”, vertelt Houdijk. “Want we hadden niet alleen te maken met de kruising van de Beneden-Merwede, maar bijvoorbeeld ook met de pijlers van de spoorbrug, waterbouwkundige werken, een dijkkruising met damwand, een afvalberg en particuliere gronden.”
De boring verliep voorspoedig, totdat bij de uittredepunten de instabiliteit van de grondlagen voor problemen zorgden. “De grondlagen aan de kant van Sliedrecht gedroegen zich anders dan dat we hadden kunnen verwachten. Het gebied kent een bijzondere grondsamenstelling, elke meter is anders. We hadden in het ontwerp van de boring wél rekening gehouden met eventuele muduitbraken in de laatste lagen, maar niet met die instabiliteit.” Het aanbrengen van damwandconstructies bleek na overleg met HVC en Rotterdam Engineering de oplossing. “Vanaf dat moment zijn de boringen in één keer volgens plan uitgevoerd.”
Michiel Houdijk is blij met hoe HVC, De Omgevingsverbinder en De Omleiding het omgevingsmanagement opgepakt hebben:
“Ondanks dat er best veel overlast was voor de omgeving, hebben we veel complimenten gekregen voor hoe alles geregeld was. Dat hebben we echt als team – opdrachtgever, opdrachtnemer en alle andere betrokken partijen – gedaan. Deze teamprestatie heeft ertoe geleid dat de intrekoperatie vlekkeloos is verlopen. Ik denk dat we met elkaar een hele ingewikkelde boring tot een succes hebben weten te maken.”
Klemmen
De uitdaging: de intrekoperaties. De ruimte om de streng uit te leggen was beperkt en omdat de maximale buigstraal al bereikt was, moest A.Hak een plan bedenken om de streng gecontroleerd – nota bene onder een spoorwegviaduct door – naar het uittredepunt te krijgen. “Dat maakte dit project samen met de moeilijke boring toch echt wel een special, hoor”, benadrukt Houdijk. “Er zijn zes varianten uitgewerkt, voordat het juiste uitlegtracé was gevonden.”
Het antwoord: een viertal rupskranen uitgerust met speciale klemmen, die ervoor zorgden dat de leiding tijdens het intrekken niet kon afwijken en rustig kon doorrollen naar het uittredepunt. “De klemmen hebben we zelf bedacht en gemaakt”, zegt Houdijk niet zonder trots. “Ze zijn niet op de markt, maar we hadden ze wel echt nodig. Anders hadden we misschien niet eens toestemming gekregen van Prorail om de leiding in te trekken. Dat is ook wel typisch A.Hak. Als je écht iets speciaals wil, kom je met ons verder.”
De projectmanager geeft zijn complimenten aan A.Hak Transport, dat in de bouwteamfase al meedacht over het hijsplan, en aan de materieeldienst in Veendam, verantwoordelijk voor de productie van de klemmen. “Het is natuurlijk leuk dat iemand die klemmen bedenkt, maar het moet nog wel gemaakt worden.” Daarnaast gaan er credits naar overall verantwoordelijke Johan Capelle, Remco van Dorp en Fedde Smit, die de hele boring begeleid hebben.