'Verbind intern en extern'
De overgang naar een duurzame economie vraagt om innovatieve oplossingen. Welke expertise is daarvoor nodig en hoe vinden bedrijven mensen die over de juiste kennis beschikken?
Een halve eeuw geleden was het overzichtelijk’, zegt Vareska van de Vrande, Professor Collaborative Innovation en Business Venturing aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). ‘Mammoetorganisaties als IBM, waar medewerkers voor het leven in dienst waren, maakten de dienst uit. Aan het eind van de vorige eeuw kantelde de situatie. Door de globalisering, beter onderzoek aan universiteiten en de opkomst van startende bedrijfjes die hulp kregen van durfinvesteerders, raakte kennis steeds meer verspreid. De research- en development-afdelingen van grote bedrijven konden simpelweg niet meer alles weten. Ze moesten dus kennis van buiten naar binnen halen.’
FLEXIBELER EN MOBIELER
‘Maar ook de wensen van werknemers zijn veranderd. Vooral de jongere generaties die de arbeidsmarkt betreden, vinden zelfontplooiing en verantwoordelijkheid voor het eigen werk belangrijker dan een vast contract tot aan het pensioen. Ze zijn flexibeler en mobieler en stappen dus makkelijker over naar een andere werkkring.’ Het vinden en aan je binden van medewerkers met de juiste kennis was altijd al een grote uitdaging voor werkgevers, maar is dus nog veel ingewikkelder geworden.
NETWERKEN IS DE SLEUTEL
Netwerken is volgens Van de Vrande een oplossing. ‘De sleutel is om de perfecte combinatie te vinden van kennis binnen de eigen organisatie en uit de buitenwereld. Zo bouw je aan een netwerk van partners met wie je samen kunt inspelen op de behoeften in de markt.’ Maar hoe werk je samen met bedrijven die misschien wel de juiste kennis hebben, maar ook een hele andere cultuur? ‘Een goede relatie is de basis’, zegt Van de Vrande. ‘Zorg dat er vertrouwen is en dat er goed wordt gecommuniceerd, zeker ook als er iets misgaat. En maak duidelijke afspraken over wat iedereen inbrengt en hoe de opbrengsten worden verdeeld. Daar gaan vaak dingen fout. Verder helpt het wanneer bedrijven een gezamenlijk doel hebben. Dat bindt, zelfs wanneer ze verder heel verschillend zijn.’
DOE WAAR JE GOED IN BENT
‘Kijk naar mogelijke partners in je eigen branche, maar ook daarbuiten en zorg ervoor dat je heel goed op de hoogte bent van wat er speelt in de markt. En bedenk je dat je eigen bedrijf voor anderen ook een mogelijke netwerkpartner is. Richt je dus op de dingen waar je goed in bent en laat dat ook zien. Op deze manier netwerken is geen commerciële taak of marketingactiviteit, maar hardcore business.’