92

Waterstof tanken met A.Hak

Het Zuid-Hollandse dorp Rhoon is niet dagelijks in het nieuws, maar had begin september 2014 een opvallende primeur: de opening van Nederlands eerste openbare tankstation waar waterstof getankt kan worden. A.Hak Industrie Botlek legde in opdracht van Air Liquide de waterstofleiding aan.

Het tankstation waar personenwagens terecht kunnen voor deze milieuvriendelijke brandstof is voorlopig uniek in Nederland. Een trotse staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu was dan ook graag bereid om op woensdag 3 september 2014 de officiële opening te verrichten. Opdrachtgever voor de bouw van het station is Air Liquide. De Franse producent van industriële gassen werkt samen met zes andere Europese partners aan een groter Europees netwerk van waterstofstations. ‘Deze Europese inspanningen zijn onderdeel van het Trans-European Transport Networks (TEN-T) programma. Hiermee biedt de Europese Unie financiële ondersteuning voor de ontwikkeling van transportinfrastructuren’, vertelt Eric Putman, senior project manager new technologies van Air Liquide.

Milieuvriendelijk

Het waterstoftankstation in Rhoon is de eerste van twintig tankpunten die de komende jaren in Nederland langs de weg verrijzen. Volgens staatssecretaris Mansveld dragen deze stations bij aan de ambitie van de overheid om het vervoer te vergroenen. Air Liquide ontwikkelde het station dan ook in nauwe samenwerking met het ministerie. ‘Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving, waardoor alleen nog schone waterdamp overblijft. Het is daarmee een van de oplossingen voor schonere steden, omdat de luchtkwaliteit verbetert en elektrische auto’s nauwelijks geluid maken.’

Natte bodemgesteldheid

A.Hak Industrie Botlek is in maart van dit jaar begonnen met de aanleg van de ruim zeventig meter lange waterstofleiding die een diameter heeft van 6”. Hoofduitvoerder Bram Vroegop legt uit hoe een en ander in zijn werk is gegaan. ‘Eerst hebben wij toestemming aan Leidingenstraat Nederland gevraagd om onder bestaande leidingen een sleuf te graven. Er lopen namelijk al veel ondergrondse leidingen op het tracé, waardoor we bij de graafwerkzaamheden uiterst secuur te werk moesten gaan.’
Ook de natte bodemgesteldheid vormde een uitdagende factor in het project, stelt Vroegop.  ‘De put is rondom voorzien van dikke houten schotten. Vervolgens pompten wij  het grondwater eruit en voerden dat af in vrachtwagens. De kennis en expertise van bemalingsspecialist Tjaden kwam hierbij goed van pas.’

Uitstekend resultaat

De oplevering aan Air Liquide vond in juni plaats. Daarvoor heeft Hak Industrie Botlek de leiding uitgebreid getest, gedroogd en met pigs schoongemaakt, meldt de hoofduitvoerder. ‘Daarbij hebben wij volgens de NEN 3650 norm gewerkt, die onder meer strenge eisen stelt aan de kwaliteit van de materialen, de certificering daarvan en de laswerkzaamheden.’
Opdrachtgever Air Liquide was bijzonder tevreden over het resultaat, blijkt uit de beoordeling van de werkzaamheden van A.Hak Industrie Botlek. Een trotse Bram Vroegop zet ze op een rij. ‘Het zeer communicatieve team heeft onder strakke leiding van uitvoerder Hans van Splunder het project goed uitgevoerd. Daarnaast werd de open en leergierige houding van Erik Wisman, onze werkvoorbereider in opleiding, als pluspunt benadrukt. Hierdoor hebben wij voor dit project een mooie acht gescoord.’
Eric Putman van Air Liquide bevestigt de complimenten: ‘Hoewel het project snel opgeleverd moest worden en we met verschillende vergunningsverzoeken te maken hebben gehad, wist A.Hak alle werkzaamheden tijdig uit te voeren.’ 

Hoe werkt het?
Waterstof wordt door middel van elektrolyse gewonnen uit water. Bij dit proces wordt water (H2O), opgedeeld in waterstof (H2) en zuurstof (O). Auto’s die op waterstof rijden, beschikken over een brandstofcel waarin zuurstof aan waterstof wordt toegevoegd. Hierbij wordt het elektrolyseproces in feite omgedraaid: er komt weer elektriciteit vrij en het restproduct is water. Een auto die waterstof tankt, rijdt dus eindelijk op elektriciteit.

Wie rijdt er op waterstof?
Nederland neemt een belangrijke positie in op het gebied van de productie en innovatieve toepassing van waterstof. De Botlek neemt een groot deel van de Europese productie voor zijn rekening. Het zal echter nog wel even duren voor er regelmatig waterstof getankt wordt langs het Nederlandse wegennet. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt de eerste klant van het pompstation in Rhoon. Rijkswaterstaat heeft sinds kort de eerste twee Nederlandse personenauto’s op waterstof in haar wagenpark. Tot nu toe rijden in Nederland alleen enkele vrachtauto’s, een bestelauto en een aantal bussen op waterstof. Die moesten voor een tankbeurt naar Amsterdam, Arnhem of Helmond. Het nieuwe tankstation in Rhoon kan het rijden op waterstof een impuls geven, omdat het in tegenstelling tot de andere drie locaties ook toegankelijk is voor de gewone automobilist.

We hebben momenteel 92 vacatures online!

Bekijk ze allemaal. Misschien zit er wat leuks voor je tussen of voor iemand die jij kent.

Bekijk de vacatures