BART DIRVEN | COO INFRA

‘Continu blijven leren’

Bart Dirven werkt sinds maart 2018 bij A.Hak en kijkt in dit interview terug op zijn eerste jaar als Chief Operational Officer Infra. ‘Gewoon algemeen directeur mag ook’, grapt hij. 'Dat valt bij mijn mensen in elk geval een stuk beter. Dat zegt wel iets over A.Hak. We zijn een bedrijf waarin je veel nuchtere aanpakkers tegenkomt. De slogan "Getting the job done" vind ik dan ook erg goed bij ons passen. Wij zorgen er altijd voor dat de klus geklaard wordt en doen er alles aan om de klant tevreden te stellen.’

'Die mentaliteit levert ons een goede reputatie op. Terecht ook, want onze medewerkers zijn vakkundig en betrokken. Laatst was ik op ons jubilarissenfeest, waar collega’s na een dienstverband van 25 of zelfs 40 jaar in het zonnetje werden gezet. Een jubilaris had zijn vader meegenomen. Die had 52 jaar bij A.Hak gewerkt. De liefde voor A.Hak werd binnen die familie van generatie op generatie doorgegeven. Dat familiegevoel willen we vasthouden terwijl we ondertussen werk blijven maken van onze interne professionalisering.’

Blijven professionaliseren

‘Het is heel goed om de focus naar buiten te richten, op de klant, maar we moeten ons werk binnen ook niet vergeten. De relatie met onze opdrachtgevers wordt steeds zakelijker en professioneler. Daarom moeten we blijven werken aan het verbeteren van onze processen en onze voorbereiding. Alleen de klus klaren is niet meer genoeg. De klant legt meer verantwoordelijkheid bij ons neer als het gaat om bijvoorbeeld planning, engineering, communicatie met bewoners en het aanvragen van vergunningen. Als we het daar laten liggen dan staat het werk buiten stil. De faalkosten die daarbij horen moeten we voorkomen

‘Ook de administratieve afhandeling speelt een belangrijke rol. Snel productie schrijven en de factuur indienen is goed voor onze cashflow. Vooraf het gesprek aangaan over meerwerk voorkomt veel gedoe achteraf. Doe je dat niet dan krijg je te maken met de keerzijde van “Getting the job done”. Dan is de klus wel af, maar is de beloning niet in orde.’ 

Kennis in de organisatie 

Bart is trots op de stappen die zijn organisatie het afgelopen jaar heeft gezet wanneer het gaat om leren van elkaar binnen het bedrijf. ‘We hebben een erg decentrale organisatie. Dat is ook logisch, want we werken vanuit verschillende locaties door het hele land. Waar je dan wel voor moet zorgen is dat mensen elkaar regelmatig zien, anders kun je geen ervaringen delen en van elkaar leren. Daar hebben we voor gezorgd met maandelijkse meetings van de bedrijfsleiders.’

‘Ook de eerste Hakathon, waarin we 12 uur lang met een gevarieerde groep collega’s over verbeteracties hebben gesproken, vond ik erg geslaagd. Voor het komend jaar wil ik daar nog meer op inzetten. Er zit zoveel kennis in de organisatie, het is zonde om daar niet meer gebruik van te maken.’