JJAN SCHIPPER, DIRECTEUR BUSINESS DEVELOPMENT

'Onze bijdrage aan de energietransitie'

Sinds 1 februari 2019 is Jan Schipper directeur business development van A.Hak. Als zoon van een wegenbouwer die met zijn jonge gezin achter de infrastructurele projecten aanreisde, voelde hij direct een band met A.Hak. Zijn afstudeeronderwerp – stadsverwarming – versterke dat nog eens.

Toen Jan het jubileumboek ’50 jaar A.Hak’ onder ogen kreeg, was dat een en al herkenning. ‘Mijn vader was Hoofd Uitvoering in de wegenbouw en onder andere betrokken bij de aanleg van de Rijksweg tussen Hoevelaken en Amsterdam. Wij leidden hetzelfde nomadenbestaan als de ploegen van A.Hak die met grote pijpleidingprojecten bezig zijn. Tot mijn zesde woonden wij in een woonwagen bij Hoogland en had ik de grootste zandbak van het dorp. Op een morgen was er namelijk een vrachtwagen zand naar onze woonwagen gebracht die over was van het project.’ Daarna ging hij in de Achterhoek wonen – dat was handiger in verband met school – en ging zijn vader “in de kost”. ‘Ook dat is nog steeds een gevleugelde term bij A.Hak.’ 

Stadsverwarming

Na de middelbare school ging Jan aan de Universiteit van Twente natuurkunde studeren. Met als afstudeeronderwerp stadsverwarming. ‘Dat leverde veel opgetrokken wenkbrauwen op. “Stadsverwarming? Dat kan toch financieel helemaal niet uit? Daar ga je nooit een baan in vinden!” Terwijl stadsverwarming nu als één van de belangrijkste alternatieven voor energie uit fossiele brandstoffen wordt gezien. Die studie was dus zo gek nog niet.’

Jan heeft meer dan 25 jaar ervaring in de energiesector. Als manager maintenance planning bij energieproductiebedrijf UNA en directeur Infra Asset Management bij Alliander. En aan de andere kant van de tafel als internationaal consultant business development bij Cap Gemini Ernst & Young en managing director van UMS Group Europe, een internationaal opererend consultancybedrijf voor management in de energie- en infrastructuursector. Bij A.Hak kan hij alle facetten van zijn werkervaring combineren tot een mooie opdracht. ‘Ik ga helpen de toegevoegde waarde van A.Hak ten tijde van de energietransitie opnieuw te definiëren.’

De route voorwaarts

‘De strategie zegt dat de focus van A.Hak bij ondergrondse infrastructuur ligt. Door de energietransitie is de markt snel aan het veranderen. Wie geeft bijvoorbeeld opdracht tot het aanleggen van nieuwe stadsverwarmingsnetten? Dat zijn niet per  definitie de bekende netbeheerders, maar kunnen ook woningbouwcorporaties, gemeenten of tuinders zijn. Moeten we als A.Hak inzetten op waterstof-infrastructuur? Kunnen we groeien in Duitsland waar veel omgebouwd moet worden aan de hoogspanningsnetten? Daar waar wij “van het gas” gaan, wordt in andere delen van de wereld gas als ideaal en schoon transitieproduct gezien en zet men vol in op infrastructuur voor aardgas. Wat wil A.Hak doen met die ontwikkeling?’

‘Heel veel vragen dus, heel veel mogelijkheden, maar niet alles kan tegelijkertijd. Ik ga samen met de andere business developers uitwerken wat de beste route voorwaarts is en wat dat precies gaat  betekenen voor de diensten die wij aanbieden. Hoe wij in deze tijd samen met partners en opdrachtgevers willen bijdragen aan het oplossen van ingewikkelde energievraagstukken.’

‘En daarbij wil ik natuurlijk helpen de omzet te vergroten, het salesproces te versnellen en de winstgevendheid te  vergroten’, lacht Jan. ‘Maar dat spreekt voor zich voor een business developer.’