JACQUELINE DEN BRABER | MANAGER KAM

‘Ik kreeg vertrouwen’

Je zou het niet zeggen als je haar jeugdige verschijning ziet, maar manager KAM Jacqueline den Braber is al bijna 35 jaar in dienst bij A.Hak. Begonnen op haar zestiende bij een voorloper van ons bedrijf en altijd bij A.Hak gebleven. ‘Mijn moeder zegt altijd: ik heb twee dochters, de ene is door mij opgevoed, de andere door A.Hak.’

‘Ik presteerde slecht op de lagere school’, vertelt Jacqueline. ‘Wat ik aan het begin van de week fout deed, deed ik aan het einde van de week nog steeds fout, al had ik er vijf dagen op geoefend. Daarna ben ik naar de LTS gegaan en de technische vakken gingen super goed. Ik was begonnen met LTS elektrotechniek en overwoog om door te stromen naar de MTS, maar dat zou zwaar worden op de taalvakken, dat wist ik. Op een dag vroeg mijn vader of ik een boormachine wilde wegbrengen naar een reparateur. Ik ging daar langs en raakte met de man aan de praat. Hij zei: “Weet je wat, waarom kom je hem niet zelf maken? Dan leg ik je uit hoe het moet.” Zo gezegd, zo gedaan en niet veel later bood hij mij een baan aan voor de vrijdagmiddag.’

Mee overgenomen

Dat bedrijf was Van Essen BV en op haar zestiende ging Jacqueline daar fulltime aan de slag. Toen Van Essen in de jaren negentig werd overgenomen door A.Hak werd Jacqueline “mee overgenomen”. In de loop der jaren had ze allerlei functies: technisch tekenaar, calculator, werkvoorbereider en sinds 2011 manager KAM (Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu). In deze rol stuurt ze zes KAM-coördinatoren in de regio’s aan. Ook is Jacqueline verantwoordelijk bij externe en klantaudits en werkt ze mee aan het opstellen van ons KAM-beleid.

Vertrouwen krijgen

‘Voor nieuwe functies ben ik altijd gevraagd. Dan zei ik: “Als jullie denken dat ik het kan, dan doe ik het.” Maar ik wilde wel altijd de optie hebben om terug te gaan naar mijn oude functie. Misschien komt dat doordat ik niet zo goed was op school, dat ik niet snel dat vertrouwen in mezelf heb. Maar dat vertrouwen krijg ik steeds wel van A.Hak. Daar ben ik heel dankbaar voor. We zijn echt een team, het is een bedrijf waar ik me veilig voel. Ik durf daardoor nieuwe stappen te zetten en fouten te maken. Die lossen we namelijk samen op als dat nodig is. Ik voel me bij A.Hak gewoon echt thuis.’

Samen beter worden

In de loop der jaren heeft Jacqueline zich persoonlijk ontwikkeld; door inhoudelijke cursussen te volgen, maar vooral ook door haar ervaring. Op dit moment is ze met name bezig met de coaching van haar team, dat bestaat uit zes personen. ‘We zijn met elkaar altijd bezig om te groeien, om beter te worden. Als er bijvoorbeeld uit een audit komt dat we iets moeten verbeteren, dan maak ik direct een plan van aanpak en gaan we aan de slag. Het jaar daarna is het opgelost. We willen samen dat A.Hak beter en veiliger wordt. En we geven niet op als het een beetje tegenzit.’   

Typisch A.Hak

Jacqueline vindt het typisch voor A.Hak om niet te hoog van de toren te blazen. ‘Wij zijn niet van “kijk ons eens”. Je vindt hier weinig opscheppers – ik ben dat zelf ook helemaal niet. Wij zijn harde werkers die kwaliteit willen leveren voor onze klanten. Maar ik ben wel trots hoor, als ik over de A9 rij en ik zie hoe we daar een boring uitvoeren. Of hoe we een leiding aanleggen langs de A4. Dan zou ik het liefst even uitstappen om te gaan kijken. Maar natuurlijk ook als ik ergens een project van mijn directe collega’s van A.Hak Infranet zie. Het is prachtig wat we kunnen met de techniek.’