• CO2-reductie: ambitie en realiteit

CO2-reductie: ambitie en realiteit

21 juli 2017

Verslechterde marktomstandigheden hebben de ambities van A.Hak om te investeren in de reductie van CO2-uitstoot onder druk gezet. Er zijn echter ook voldoende mogelijkheden om minder CO2 uit te stoten die niet meteen geld kosten. Bewustzijn is daarbij het sleutelwoord.

In 2013 formuleerde A.Hak de ambitie om in 2020 CO2-neutraal te opereren. Dit voornemen vloeit voort uit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en dient ook andere belangen. Overheden scherpen hun regels aan en opdrachtgevers willen steeds vaker alleen nog samenwerken met partijen die zich inzetten voor CO2-reductie.

Innovatie
A.Hak werkt op verschillende manieren aan een lagere uitstoot. A.Hak Renewable Energy legt zich toe op het vinden van innovatieve, duurzame oplossingen voor onze energiebehoefte. A.Hak-bedrijf Tjaden levert warmte- en koudeopslagsystemen (WKO) waarmee gebouwen duurzaam worden verwarmd en gekoeld. Met netbeheerders realiseren we stadsverwarmingsnetwerken die industriële restwarmte hergebruiken. Duurzaamheid is voor A.Hak dus niet alleen een maatschappelijke verantwoordelijkheid maar ook serieuze business.

Lagere investeringen
Sinds het formuleren van de duurzaamheidsambitie is er wel het een en ander veranderd. A.Hak heeft veel hinder ondervonden van de malaise in de olie- en gasindustrie. Daardoor konden we minder geld uitgeven aan nieuw, energiezuinig materieel. Bovendien liep de ontwikkeling van betaalbare, energiezuinige alternatieven voor het door ons gebruikte materieel vertraging op, doordat er wereldwijd minder werd geïnvesteerd.

Bewustzijn
A.Hak blijft echter werken aan het terugdringen van haar CO2-uitstoot. Bewust omgaan met materieel en mobiliteit is daarbij het belangrijkste speerpunt. Hieronder volgt een aantal voorbeelden waarvan wij onze medewerkers bewust maken.

  • Door goed te plannen voorkom je onnodig heen en weer rijden.
  • Pas het nieuwe rijden toe. Ook conventionele voertuigen rijden dan schoner. 
  • Groot materieel hoeft vooraf lang niet altijd warm te draaien.
  • Onderzoek bij A.Hak Drillcon liet zien dat elke machine een optimaal toerental heeft. Ook bij zwaar werk is ‘volle kracht vooruit’ niet per definitie optimaal.
  • nieuws

    Technische uitdagingen Humber pipeline replacement Technische uitdagingen Humber pipeline replacement

    Technische uitdagingen Humber pipeline replacement

    Een artikel in Ground Engineering vertelt uitgebreid over de technische uitdagingen van het project River Humber pipeline replacement project. De langste tunnel ter wereld in zijn soort.'

  • projecten

    Elbedüker: tunnelproject onder de Elbe Elbedüker: tunnelproject onder de Elbe

    Elbedüker: tunnelproject onder de Elbe

    A.Hak Drillcon legde nieuwe gastransportleidingen aan onder de Elbe en boorde daarvoor een tunnel van ruim 1.500 meter lengte door middel van microtunnelling.

  • projecten

    Noord-Zuid Route Noord-Zuid Route

    Noord-Zuid Route

    Bij de aanleg van de Noord-Zuid Route voor Gasunie legden wij vele kilometers transportleiding aan en werkten we aan meerdere compressorstations.

  • nieuws

    TAP: veilig en voorspoedig TAP: veilig en voorspoedig

    TAP: veilig en voorspoedig

    Samen met Spiecapag bouwt A.Hak International het Albanese segment van de Trans Adriatische Pijpleiding (TAP). Het werk verloopt veilig en voorspoedig.